Alkemisten

Böcker / Permalink / 0
"Alkemisten är den magiska historien om Santiago, en andalusisk herdepojke, som följer sin dröm om att finna en av världens dyrbaraste skatter. Från sitt hem i Spanien reser han till marknaderna i Tanger och genom Egyptens öken till ett livsavgörande möte med alkemisten. Historien om de skatter som Santiago finner på sin väg lär oss den viktigaste av alla visdomar: att lyssna till sitt hjärta, att förstå tecknen på livets väg och framför allt att följa sina drömmar."
 

Jag känner mig väldigt kluven till den här boken. Hela "följ dina drömmar-biten" är ju väldigt fin. Men jag har lite svårt med att "önskar du något tillräckligt mycket kommer det slå in", för det beror ju helt på i vilket sammanhang. Det hjälper ju inte direkt någon med långt gången obotlig cancer, hur mycket han eller hon önskar att bli frisk kommer det ju inte bli så. Lite långsökt kanske, men jag vet inte. Det är vad jag tänker iallafall. Sen att männen ska ut på äventyr och följa sina drömmar osv. medan kvinnorna sitter hemma och väntar. Vad är det för kvinnosyn egentligen. Alltså, nu blir jag lite irriterad, så jag ska inte skriva så mycket mer.
Fint språk, 50/50 budskap och usel kvinnosyn. Inte direkt så jag blir sugen på mer, men man vet aldrig.
Till top