All the bright places

Recensioner / Permalink / 0
"All the Bright Places is a compelling and beautiful story about a girl who learns to live from a boy who intends to die. Theodore Finch is fascinated by death, and he constantly thinks of ways he might kill himself. But each time, something good, no matter how small, stops him. Violet Markey lives for the future, counting the days until graduation, when she can escape her Indiana town and her aching grief in the wake of her sister's recent death. When Finch and Violet meet on the ledge of the bell tower at school, it's unclear who saves whom. And when they pair up on a project to discover the 'natural wonders' of their state, both Finch and Violet make more important discoveries: It's only with Violet that Finch can be himself - a weird, funny, live-out-loud guy who's not such a freak after all. And it's only with Finch that Violet can forget to count away the days and start living them. But as Violet's world grows, Finch's begins to shrink. How far will Violet go to save the boy she has come to love?"
 

Jag visste inte alls vad den här boken handlade om när jag började läsa. Det är en sån där bok som jag köpte en gång bara för att jag läste en sån himla bra recension. Det blir inte alltid så bra att göra så, men i det här fallet blev det verkligen bra. Det här är seriöst en av de bästa böckerna jag har läst. Någonsin.
 
Jag har velat läsa en bok som tar upp självmord efter att min bästa kompis gick bort förra sommaren. Eller jag har läst några stycken, men jag har blivit besviken varje gång eftersom de inte har känts trovärdiga. Men den här boken känns väldigt trovärdig, och det visade sig att författaren har erfarenhet av självmord. Det är väldigt jobbig läsning eftersom jag känner igen mig i så mycket och det väcker många känslor. Karaktärerna är helt fantastiska. Jag gillar både Finch och Violet jättemycket! Man får läsa ur bådar perspektiv, och det är verkligen ett plus. Man får följa deras utveckling, och det går verkligen åt båda hållen. Men just att allt känns trovärdigt gör att det blir så himla bra även om det inte egentligen händer så mycket. Det är omöjligt att sluta läsa. Det är inte jätteofta jag gråter till en bok, men nu gjorde jag det. Mycket. Den krossade mitt hjärta totalt, men den är helt fantastisk!
 
 
Har ni inte läst den, så gör det!
 
Till top