Tre avtryck av himlen

Recensioner / Permalink / 1

"Tre avtryck av himlen samlar CH Wahlunds Katakrestrilogi i en utgåva.

Hafgufa utspelar sig i ett framtida Sverige där skrivmaskiner är dyrbart kontraband och där det mystiska havsmonstret Hafgufas uppenbarelser noggrant noteras.

Isolatopia tar vid där Hafgufa slutar men flyttar handlingen från det vattendränkta landskapet in till de kontrollerande i maktens korridorer.

Den tredje neologismen avslutar trilogin och ställer frågan huruvida flykt överhuvudtaget är möjlig."

 

Nu känns det som att jag har läst många böcker som jag är lite kluven till, och det blir samma sak med den här.

 

Jag gillar verkligen att boken ser ut att vara skriven på skrivmaskin. Det bidrar verkligen till läsupplevelsen eftersom skrivmaskiner har en så pass stor roll i berättelsen.

 

Men det är själva berättelsen jag är lite kluven till, för jag förstår den inte riktigt. Den första delen tycker jag bäst om, för där känns det som att jag hänger med i vad som händer. Det är intressant och faktiskt ganska spännande. Jag måste dock säga att jag tyckte det gick lite väl långsamt, men det beror nog mest på att jag är van att läsa ungdomsdystopier som är ganska actionpackade. Jag föredrar när det händer mycket hela tiden, men det är kul att utmana sig lite ibland och prova nåt nytt.

 

I andra delen tappar jag intresset lite. Jag hänger inte med på samma sätt i handlingen, och alla "fina" ord gör att jag tappar koncentrationen lite. Konversationerna känns inte riktigt trovärdiga, så det blir lite stelt. Ändå finns det små ljusglimtar som gör att jag vill läsa vidare, men jag sugs inte riktigt in i berättelsen som jag vill göra.

 

I tredje delen tycker jag att det händer lite mer igen, så då blir det lite bättre. Men det tar slut lite för fort, jag tycker att det fattas saker. Jag vill veta mer för att förstå vad det handlar om. Karaktärerna får man heller inte veta så mycket om som jag skulle vilja, och det bidrar också lite till att det här inte blir någon ny favorit. Det gick fort att läsa eftersom den är så kort, men jag hade nog som sagt gärna velat ha den lite längre och mer detaljerad för att uppskatta den fullt ut.

 

Jättetack till Affront förlag för recensionsexemplaret!

#1 - - Vargnatts bokhylla:

Vi tyckte i princip likadant om den här :)

Svar: Skönt att det inte bara var jag, hehe. Den var minst sagt speciell :)
TinaElisabeth

Till top