Ljusets väktare

Recensioner / Permalink / 0
"I en tid då den självständiga adeln i södra Frankrike njuter av livets goda vid kärlekens hov planerar påven i Rom att utrota kättare och kväsa alla åsikter om frihet och jämlikhet.
 

Den nyfödda Elisèau lämnas att växa upp hos en släkting efter att modern mördats. Hennes far, riddaren Enricx, vill hämnas sin älskade men måste ta sold hos greven av Foix för att förtjäna sitt och dotterns uppehälle. När påvens män trappar upp jakten på kättare och sympatisörer hämtar Enricx sin halvvuxna dotter till slottet Foix där hon får öva stridskonst såväl som latin och hovetikett. Elisèau är en självständig själ och hennes mod och viljestyrka för med sig både kärlek och sorg medan påvens armé rustar för att invadera landet."

 

För ett tag sen fick jag ett mail från författaren Marie-Louise Fritzén som undrade om jag ville läsa hennes bok. Både titeln och omslaget gör att jag känner att det borde vara en fantasy, men så är det inte. Det är en historisk roman som utspelar sig under medeltiden. Visserligen med lite övernaturliga inslag, och det passar väldigt bra in i miljön på något sätt. Både karaktärerna och miljöerna känns väldigt genomarbetade, och det är något jag uppskattar väldigt mycket, särskilt när det rör sig om historiska romaner.

 

Jag gillar verkligen Elisèau, hon är väldigt lätt att tycka om. Hon är väldigt självständig och är inte rädd för att ha en egen vilja. Jag tycker verkligen om hennes relation till sin fosterbror. Hade velat veta lite mer om hur det gick för honom, men med tanke på slutet så kommer det nog i nästa bok. Sen är jag även lite nyfiken på varför boken heter ljusets väktare, men det kanske man också får svar på senare.

 

En sak jag inte gillade och som tyvärr drog ner betyget för mig var hur en del djur blev behandlade. Jag ska inte avslöja något, men redan på sida 40 var jag beredd att slänga boken i väggen och sluta läsa. Det är inte alltid lätt att vara djurvän, haha. Synd på en annars bra bok.

 

 

Här kan du köpa Ljusets väktare: Adlibris | Bokus | Cdon

 

Stort tack till författaren och Hoi förlag för recensionsexemplaret!

 

text&bild

Till top