Cinder av Marissa Meyer

Recensioner / Permalink / 2
Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: Månkrönikan #1
Förlag: Mix förlag
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 399
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka...
Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom.
Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp och dragits in i en förbjuden attraktion.
Cinder slits mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu att gräva fram hemligheter om sitt förflutna om hennes värld ska ha någon framtid.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här boken hittade jag på second hand för en krona för väldigt länge sen, men det är inte förrän nu jag äntligen har läst den. Har nog ärligt talat varit lite rädd för att läsa den eftersom typ alla har älskat den. Men den är verkligen värd hypen, så himla bra bok! Jag har inte läst så mycket retellings, men det här gillade jag verkligen. Man ser såklart mycket likheter med Askungen, men samtidigt är det något helt nytt. Även om man kan lista ut mycket av vad som kommer hända var det ändå spännande hela tiden. Jag gillade alla karaktärer väldigt mycket också. Eller kanske inte Cinders "styvmor", men det är väl inte meningen att man ska tycka om henne kanske, hehe.
 
Längtar så mycket efter att fortsätta med serien, ska bara skaffa hem den först...
 
 
#1 - - Lena:

Har läst de två första böckerna och gillar dem riktigt mycket :)

Svar: Kul! Jag väntar på att tvåan ska landa i brevlådan :)
TinaElisabeth

#2 - - anna:

Vilket fynd! Vad kul att du gillade den. Jag tycker att serien bara blir bättre och bättre ifrån Cinder. Kram

Svar: Verkligen! Vad kul :) Jag har beställt tvåan, så jag hoppas att jag kommer tycka om den också! Kram
TinaElisabeth

Till top