Kometen kommer

Recensioner / Permalink / 0
"Sommaren är varm och trevlig som den brukar i Mumindalen. Muminpappan sitter på verandan och Muminmamman lägger snäckskal runt rabatterna. Så en dag upptäcker de ett märkligt sken på himlen. Filosofen Bisamråttan säger att en komet ska träffa jorden. Alla små knytt packar ihop sina saker och flyr i panik. För var dag blir det stora, röda ögat på himlen allt större Men Mumintrollet och Sniff packar ner plättjärnet och saft, och beger sig rakt ut i farligheten."
 
Efter att ha läst på lite så har jag förstått att det här är den första "riktiga" muminboken, och därför började jag med den fast den egentligen är nummer två. Det är ju som sagt den första jag läser, och vet ni vad? Den var så bra! Den är ju väldigt, väldigt söt med mumintroll, hemuler lilla Sniff och allt vad det är, men under ytan så är den mycket mer än så. Den handlar om att ge sig ut på äventyr, jordens undergång (nästan iallafall), vänskap och att övervinna sina rädslor. Väldigt fin var den iallafall, och nu vill jag så gärna läsa nästa del. Hade gärna köpt på mig alla böckerna på en gång, men det får vänta. De kostar tyvärr lite, så jag får nog ta en i taget. Ett stort plus för de fina illustrationerna. Högsta betyg från mig!
 
Till top