Silkesmasken

Recensioner / Permalink / 0
"När romanförfattaren Owen Quine försvinner anlitar hans fru privatdetektiven Cormoran Strike. Först tror hon att han frivilligt gett sig av för några dagar - som han gjort förr - och hon vill att Strike ska hitta honom och se till att han kommer hem.
Men när Strike börjar undersöka saken står det klart att det finns mer bakom Quines försvinnande än hans fru anar. Författaren har just avslutat ett manus innehållande giftiga beskrivningar av nästan alla han känner. Om romanen publiceras kommer liv att slås i spillror - så nog finns det många som har anledning att tysta honom.
Det blir Strike själv som finner Quine brutalt mördad under bisarra omständigheter. I en kapplöpning med tiden måste Strike leva sig in i en hänsynslös mördares tankegångar, en mördare olik alla han någonsin träffat på ...
En mordgåta som med alla sina överraskande vändningar och sin välskildrade Londonmiljö är som skapad för sträckläsning."
 
 
Det var ett tag sen jag läste första boken i den här serien, Gökens rop, och anledningen till att jag har väntat så länge men den här är att jag inte gillade den så mycket. Men jag var ändå lite nyfiken, och jag är glad att jag till slut gav den här en chans, för jag gillade den mycket bättre. Det var kul att läsa något som handlade om bokbranchen, och det var faktiskt riktigt spännande mellan varven. Långsamt spännande som en pusseldeckare brukar vara, men jag gillar det faktiskt. Cormoran är en karaktär som jag verkligen fastnade för. Gillar honom och Robin ihop. Mordet var faktiskt väldigt äckligt, men samtidigt gjorde det att det blev lite extra spännande. Nu ser jag väldigt mycket fram emot nästa del, men jag väntar nog tills den kommer ut på svenska.
Till top