Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo

Recensioner / Permalink / 3
Titel: Allt jag säger är sant
Författare: Lisa Bjärbo
Serie: -
Förlag: rabén&sjögren
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 234
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
"Jag är Alicia. Sexton, snart sjutton, med kolsyra i venerna och håret på svaj. Och nej, jag är kanske inte riktigt självlysande. Men det är fan på gränsen."

Allt jag säger är sant handlar om hösten då Alicia egentligen borde ha gått i ettan på gymnasiet. Om hur hon istället börjar arbeta på ett kafé. Börjar bråka med sin bästa kompis. Flyttar ut från sina oförstående föräldrar, och in till sin mycket mer förstående mormor. Om hur hon träffar en grekisk gud som har så fina linjer vid munnen att Alicia inte kan sluta stirra på dem. Och om hur det känns när hela hennes värld trillar sönder av sorg.
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alltså, åh! Den här <3 Jag hade egentligen lagt ner den här boken i källaren för att jag inte var så sugen på att läsa den. Men sen läste jag Lisas Djupa Ro och totalälskade den. Sen kom jag på att jag kanske hade den här kvar, och det hade jag ju. Och det är jag så himla glad för, för jag älskade den här med!
 
Jag känner igen mig själv så himla mycket i Alicia, så jag fastnade direkt. Tycker om alla karaktärer faktiskt, men Alicia utmärker sig verkligen. Gillar att hon vågar gå sin egen väg. Och även om boken kanske egentligen riktar sig till lite yngre läsare så gör det ingenting. Lisa Bjärbo är så fantastiskt duktig på att beskriva känslor. Alltså verkligen. Och hon beskriver sorgen så perfekt. Jag "tycker om" (känns fel att säga tycker om eftersom jag typ gråter ihjäl, men ni fattar nog) böcker som behandlar den här sortens sorg, det har hjälpt mig en bra bit på vägen med min egen.
 
Direkt när jag hade läst ut den här köpte jag Det är så logiskt alla fattar utom du av samma författare, och så har jag Vi måste sluta ses på det här sättet som hon har skrivit ihop med Johanna Lindbäck. Sparar lite på dem så de inte tar slut så snabbt, men jag ser väldigt mycket fram emot att läsa mer av Lisa!
 
 
#1 - - Malin A:

Hennes första bok då? Kommer ej på namnet nu. Men den var riktigt bra.

Svar: Vill läsa allt hon har skrivit!
TinaElisabeth

#2 - - Elvira:

Förstår dig verkligen - Lisa är otrolig!

Svar: Min idol!
TinaElisabeth

#3 - - Elin - bokparadiset:

Vi måste sluta ses på det här sättet gillade jag mycket så tror du kommer göra det också!

Svar: Hoppas det!
TinaElisabeth

Till top