En av oss av Åsne Seierstad

Recensioner / Permalink / 0
Titel: En av oss : En berättelse om Norge
Författare: Åsne Seierstad
Serie: -
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Sidantal: 540
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
Det var ingen främmande terrorgrupp som låg bakom den största attacken på Norge i fredstid, utan en ung man från Oslo. Ända sedan den 22 juli 2011 har Norge försökt att förstå vad som drev massmördaren. Med hjälp av unika källor tecknar Åsne Seierstad bilden av en man som i många år försökte passa in i samhällets ramar, men som till slut krossade dem på det mest brutala sätt.

Det är här också berättelsen om de drabbade. Två systrar från Nesodden som hade glatt sig åt AUF:s sommarläger på Utøya, årets höjdpunkt. Och ett killgäng från Troms som rest söderut med samma mål. Bara några av dem skulle komma hem igen.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kan helt ärligt säga att det här är den vidrigaste boken jag har läst. Så hemsk.
 
Första halvan av boken tyckte jag var ganska trist. Det var mycket politik, och det är jag inte så intresserad av. Inte heller Breiviks föräldrar eller hans barndom känner jag att jag vill läsa om.
 
Men när attackerna börjar närma sig sitter jag som på nålar med tårar i ögonen precis hela tiden. Hade det varit en påhittad berättelse hade det kanske varit spännande, men det är så fruktansvärt när man vet att det faktiskt har hänt på riktigt. Skjutningen på utöya är väldigt detaljerad, och det är väldigt otäckt att läsa om. Några av offren får man läsa lite mer ingående om innan attacken, och att sen få en väldigt detaljerad beskrivning om hur de dör. Fy. Det är otäckt att såna här saker kan hända och hur lite man egentligen kan göra åt det.
 
Det är omöjligt att sätta ett betyg på en sån här bok, så det tänker jag inte göra. Men den kommer alltid finnas kvar hos mig, och det är väldigt svårt att släppa taget om den.
Till top