Larma, Släcka, Rädda i Rosengädda av Emma Hamberg

Recensioner / Permalink / 1
Titel: Larma, släcka, rädda i Rosengädda
Författare: Emma Hamberg
Serie: Rosengädda # 2
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 415
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
Tessan och hennes get Bella har flyttat in i Rosengäddas förfallna stationshus. Tapeterna flagar och murbruket förfaller men hoppet om att förvandla förfallet till en mysig bykrog brinner starkare än allt annat. Samtidigt som hon spacklar och målar provlagar hon vinångande vilsvinsgrytor.

Brandmannen Jonny sitter ensam i sin enorma tv-soffa med ett par 3D-glasögon på näsan, tittar på en dokumentär om delfiner och gråter. När han inte klarade årets fys-test så försvann snabbt det gamla livet. Nu får han istället på egen hand sköta pappersjobb på Rosengäddas lilla jourstation.

Rafael kliver av tåget i Rosengädda med sina fladdrande svarta Armani-kläder. Elegant som få och med en doft av hemligheter, dekadens och äventyr flyttar han in i det stora godset Smörkulla.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag älkade första boken om Rosengädda, ändå tog det väldigt lång tid att ta tag i att läsa del två. Jag gillar inte den här riktigt lika mycket som första delen, men den är väldigt charmig. Tessan tyckte jag om redan innan, och det gör jag fortfarande. Dock blir det lite mycket mat för min smak, lite tjatigt. Det är så fint när Tessan och Jonny blir vänner. Gillar honom också. Rafael däremot är lite svår. Ibland älskar jag honom och ibland hatar jag honom. Lite det som är vitsen kanske. Ser hur som helst fram emot att läsa nästa bok. Tycker dock det är synd att man blir tokspoilad bara av att titta på omslaget till tredje boken. Köpte hem den innan jag hade läst den här, och ja...
 
 
 
#1 - - Elin - bokparadiset:

Tycker också det är så himla synd att omslaget spoilar, tänkte exakt likadant när jag läst bok två. Men det kommer ändå lite överraskningar i tredje boken :)

Svar: Vad kul det iallafall :) ska försöka läsa den snart, det är en väldigt mysig serie :)
TinaElisabeth

Till top