Valhall den samlade sagan 1

Recensioner / Permalink / 1
Titel: Valhall : den samlade sagan 1
Författare: Peter Madsen
Serie: Valhall : den samlade sagan #1
Förlag: Apart Förlag
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 213
Köp: Apart Förlag
 
Handling:

Valhall är en komisk äventyrsserie som berättar myterna om de fornnordiska asagudarna. Totalt består den av femton äventyr, som tidigare publicerats mellan 1979–2010. De tidigare albumen är ständigt efterfrågade. Nu behöver läsarna inte vänta längre. Våren 2011 startade utgivningen av stora härliga volymer som samlar de klassiska äventyren tre och tre tillsammans med 50 sidor extramaterial.

 

Denna första samling innehåller albumen Ulven är lös; Tors brudfärd och Odens vad. Dessutom presenteras även serien om “Ragnar och Kraka”. En berättelse som spinner vidare på en bihistoria i Odens vad. Tidigare opublicerad i seriesammanhang.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

När jag öppnade det här seriealbumet var jag först inte alls säker på att jag skulle tycka om det. Tecknarstilen påminner lite om Asterix, och det är inte alls den stilen jag brukar gilla. Men oj, vad bra det här var! Jag blev verkligen överraskad.

 

Jag tycker det är väldigt spännande med mytologi, och det var främst därför jag valde att testa det här albumet. (Det och det fina omslaget.) Just den nordiska mytologin är jag inte speciellt insatt i faktiskt, utan jag hade typ Marvels Thor, Loke och Oden i huvudet till en början. Och det blev fel, haha. Det här är liksom mer de riktiga myterna, och det var riktigt kul att läsa berättelser som jag läste när jag var liten. Och humorn! Exakt min humor, jag har skrattat så mycket medan jag har läst. Massor med roliga dialoger och kommentarer. Och teckningarna är så genomtänkta, älskar när man ser t ex djurens missnöjda miner osv. Så kul! Tuppen är min favorit, läs så förstår ni nog varför :D

 

Gillade verkligen hur boken är uppbyggd. Man får en presentation av personerna som är med innan serien börjar, och efter varje serie finns "myterna bakom...". Perfekt om man inte är så insatt, det blir inga problem att hänga med iallafall.

 

Hur som helst. Hade tänkt mig köpstopp på böcker fram till min födelsedag i oktober, men jag känner sånt himla ha-begär efter nästa samlingsvolym. Älskade den här, och vill så gärna läsa vidare. Om inte annat så kommer jag nog att läsa mer om nordisk mytologi, blev väldigt sugen.

 

 

 

 

#1 - - elina:

åh, blev faktiskt sugen på att läsa denna nu efter att ha läst din recension! inte hört talas om detta seriealbum innan men kanske ska ta och kolla in det närmare.. :)

Svar: Men vad kul :) Ja, det tycker jag absolut att du ska göra, jag tyckte om det massor!
TinaElisabeth

Till top