Det enda som betyder något av Jeanette Palmqvist

Recensioner / Permalink / 0
Titel: Det enda som betyder något
Författare: Jeanette Palmqvist
Serie: -
Förlag: Hoi Förlag - Tack för recex!
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 307
Köp: Adlibris
 
Handling:
I 1930-talets Norge slår sig Astrid fri från ett religiöst hem och ett utstakat liv som fru, mor och fabriksarbeterska. Hon får chansen att utbilda sig till sjuksköterska och börjar därefter engagera sig i kampen för frihet och rättvisa.
Astrid lär känna Thomas, en man med musikerdrömmar. De planerar en framtid tillsammans, men Thomas möter Astrids syster Ågot ... och allt förändras. 
Parallellt med deras berättelse möter vi författaren Anna, som i nutid reser till Norge på jakt efter mellankrigstidens dofter. Vilka var egentligen de släktingar hennes mor alltid talade om? Och hur såg deras liv ut? Tanken att det var något lurt med att två kvinnor levde tillsammans med endast en man växte med åren. Inga andra hon kände till levde på detta sätt. Det var konstigt, avvikande, kanske skamligt, och till och med oanständigt. Vad tyckte mamma? Hon vågade aldrig fråga.
Mot en historisk bakgrund utspelar sig denna skildring av fascinerande livsöden där tilliten till sina egna val ger styrka att gå vidare.  Det enda som betyder något är en finstämd och gripande roman med ett ben i historien och ett i nutiden. Viktiga historiska händelser sätter sin prägel på tiden och människorna. Samtidigt är det en berättelse som är så mycket mer än en skildring av historien: det är en skildring av människoliv, drömmar och förmågan att ta kontroll över sitt eget öde.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här boken fastnade verkligen hos mig. Det var något, jag vet inte riktigt vad, som gjorde att jag inte kunde sluta läsa. Jag var tvungen att få verta hur det skulle gå för Astrid. Jag tyckte väldigt mycket om de avsnitten där hon jobbade på sjukhuset. Jag gillade verkligen Astrid och Ågots relation. Den kändes väldigt äkta och verklighetstrogen. Jag gillade också både när Astrid träffar Thomas och när Ågot träffar honom. Lite kluvet.
Däremot är jag inte så förtjust i de delarna där Anna reser till Norge. Man får för lite för att det ska spela någon roll, så de avsnitten hade jag lika gärna ha hoppat över.
Tyvärr tyckte jag också att slutet kom lite väl snabbt, det blev lite för många obesvarade frågor kvar, och det drar ner betyget lite. Annars är det en bok jag tyckte mycket om. Jag hoppas författaren kommer skriva mer, för jag vill läsa!
 
 
 
Till top