Den Vita Delfinen av Maria Johnsson

Recensioner / Permalink / 0
Titel: Den Vita Delfinen
Författare: Maria Johnsson
Serie: -
Förlag: Lange Förlag - Tack för Recex!
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 284
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
I en by utanför Calcutta växer Sonya, Ghazi och Kamal upp i en trygg och kärleksfull miljö, något som snart slås i spillror då de blir föräldralösa. De hamnar på det fruktade barnhemmet St Downsey´s som drivs av syskonen John och Elena Downsey med sadistiska och udda böjelser. En natt flyr de och tvingas att bli ett av de otaliga gatubarn som lever kring de stora sopbergen. Arton år senare är de en del av fattigdom och prostitution och medan de för en kamp för överlevnad jagas de av barnhemsägaren John Downsey som utskämd och förnedrad har svurit på att hitta dem för att hämnas.  
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här boken var verkligen en överraskning. Jag kunde verkligen inte slita mig från den när jag väl hade börjat läsa, den var så otroligt gripande!
 
Det är väldigt målande beskrivningar av både känslor, händelser och omgivningar. Man kommer karaktärerna väldigt nära, på gott och ont. Det blir lite jobbigt att läsa när man tänker på att många människor faktiskt lever såhär fortfarande. Berättelsen hoppar väldigt mycket fram och tillbaka i tiden, och man får hela tiden veta lite mer om det förflutna så man förstår vad som händer i nutid. Jag tycker väldigt mycket om när böcker är skrivna på det sättet om det är bra gjort, och det tycker jag verkligen att det är här.
 
Mitt i allt det hemska är det samtidigt en väldigt fin berättelse om syskonkärlek och kampen för överlevnad. Något man inte riktigt kan förstå när man lever i Sverige. Vi har det så bra om man jämför med många delar av världen. Verkligen en tankeställare!
 
Den biten med att barnhemsägaren vill hämnas på barnen när de är vuxna tycker jag dock bli lite "för mycket". Det käns lite väl orealistiskt. Men jag blev så berörd av boken i övrigt, så det blir full pott iallafall!
 
 
 
 
Till top