Ingenting och Allting av Nicola Yoon

Recensioner / Permalink / 0
Titel: Ingenting och Allting
Författare: Nicola Yoon
Serie: -
Förlag: Bonnier Carlsen - Tack för recex!
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 300
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
Vi kanske inte kan förutsäga framtiden, men vissa saker går ändå att förutspå. Som att jag kommer att bli kär i Olly. Och att det kommer att sluta i katastrof.

Maddy lider av en extremt ovanlig sjukdom som i princip innebär att hon är allergisk mot världen. På sjutton år har hon aldrig varit utanför huset. Hon fördriver sina dagar med att plugga på distans, umgås med sin mamma och sköterskan Carla och läser mängder av böcker.

Så en dag flyttar den jämnårige Olly in i huset bredvid – svartklädd, graciös som en katt och med ögon blåa som Atlanten. Fascinerade betraktar de varandra från varsitt fönster. Men när de börjar chatta och lär känna varandra på riktigt inser Maddy att hon måste få träffa honom, vilka riskerna än är. För vad är egentligen livet värt om man aldrig får veta hur det är att älska någon på riktigt?
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag läste den här boken på engelska förra månaden och älskade den. Sen fick jag den som recex på svenska, och tänkte att det kunde vara kul att läsa den så nära inpå och se hur översättningen är när man fortfarande har berättelsen färskt i minnet. Och vet ni? Jag gillar den nästan ännu mer andra gången. Översättningen är förvånansvärt bra, det fantastiska språket kommer fortfarande till sin rätt. Så glad för det!
 
Och det är en så bra bok! En sån där som jag kommer ge bort i present - till många. Den är väldigt lättläst, och väldigt stark på samma gång, sånt älskar jag. Och alla små illustrationer, alla mail, spoilerrecensioner - perfektion!
 
 
 
Till top