Panther av David Owen

Recensioner / Permalink / 0
Titel: Panther
Författare: David Owen
Serie: -
Förlag: Atom
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 230
Köp: Adlibris / Bokus
 
Handling:
Life isn't going terribly well for Derrick; he's become severely overweight, his only friend has turned on him, he's hopelessly in love with a girl way out of his league, and it's all because of his sister. Her depression, and its grip on his family, is tearing his life apart. When rumours start to circulate that a panther is roaming wild in his south London suburb, Derrick resolves to turn capture it. Surely if he can find a way to tame this beast, he'll be able to stop everything at home from spiraling towards disaster? Panther is a bold and emotionally powerful novel that deals candidly with the effects of depression on those who suffer from it, and those who suffer alongside them.
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det här är Augusti månads bok från English Bookshop - och jag har redan läst den. Yey!
 
Jag tyckte den var lite svår att komma in i. så till en början gick det lite segt. Tyckte inte jättemycket om den i början heller, utan jag tyckte mest den var konstig. Men jag fortsatte läsa, och när jag kom längre blev den riktigt bra.
 
Boken handlar inte så mycket om Derricks syster som är deprimerad, utan mer om hur det påverkar familjen och alla runt omkring. Jättebra att någon tar upp det eftersom det verkligen är så många fler än den deprimerade som drabbas. Dock tyckte jag väl att Derrick hamnade i några lite väl osannolika situationer ibland, och det förstörde tyvärr lite. Ändå kan man känna igen sig mycket i det känslomässiga runt en deprimerad person, just de partierna tyckte jag kändes väldigt realistiska. Och att alla reagerar olika, Derrick och hans mamma hanterade situationen på helt olika sätt. Själva panterdelen kunde man nästan skippa tycker jag, men man fattar när man kommer till slutet.
 
Känner mig lite kluven till vad jag tycker om boken egentligen. Storyn var sådär, men meningen jättefin.
 
 
Till top