Björnstad av Fredrik Backman

Recensioner / Permalink / 0
Titel: Björnstad
Författare: Fredrik Backman
Serie: Björnstad #1
Förlag: Piratförlaget
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 472
Köp: Adlibris
 
Handling:
Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?
Bara allt. Den betyder bara allt.
Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar. Men den handlar också om ett oförlåtligt brott, hur snabbt ett samhälle kan lära sig att blunda, och de fruktansvärda saker vi ibland är redo att göra för framgång.
Mitt i allt står Peter, som flyttar hem efter livet som hockeyproffs för att bygga upp sin moderklubb, och Mira, som slits mellan advokatkarriären och ett tyst liv i skogen som fru och mamma. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn.

Björnstad är Fredrik Backmans allvarligaste roman hittills. En berättelse om kärleken till en folkrörelse, men även om manlighet, identitet och längtan efter att få visa vem man verkligen är.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här boken är helt fantastisk!
 
Jag vet flera som inte har gillat den pga all hockey, men det är så mycket mer än bara hockey. Egentligen är det inte hockeyn det handlar om, utan människor. Jag trodde att det skulle handla om "bara hockey", och jag blev totalt golvad. Så det var egentligen helt rätt inställning.
 
Alla som följer Fredrik Backman på sociala medier vet att han älskar sport. Jag tycker det är helt fantastiskt att han skriver om något han brinner för, det bler så mycket mer trovärdigt. Och han får verkligen fram känslan av ett litet samhälle där alla känner alla, eller ja, alla tror att de känner alla. Jag kan känna igen mig i väldigt mycket.
 
Det är en väldigt jobbig bok att läsa. Andra halvan av boken satt jag med en stor klump i magen och tårar i ögonen. Konstant. Det är så många aktuella, svåra ämnen som tas upp att man ibland vill lägga ifrån sig boken. Men samtidigt måste man veta vad som kommer hända. Jag sträckläste under två dagar, det var länge sen jag verkligen fastnade i en bok på det sättet.
 
Jag gillar att man får följa så många olika människor. Man får se händelserna ur flera synvinklar, och det ger berättelsen ett helt annat djup. Man är ju van vid den roliga Fredrik, och den här boken är verkligen inte rolig. Men den är ett mästerverk, och även om jag älskade en man som heter Ove så måste jag säga att det här är det bästa han har gjort hittills. Jag är så glad att det kommer en bok till, jag längtar verkligen efter att få läsa den. Björnstad kommer även bli tv-serie, och det tror jag kan bli riktigt bra!
 
 
 
Till top