Nordiska Gudar av Johan Egerkrans

Recensioner / Permalink / 0
Titel: Nordiska Gudar
Författare: Johan Egerkrans
Serie: -
Förlag: B Wahlströms
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 158
Köp: Adlibris
 
Handling:
Med avstamp i de gamla Eddorna har Johan Egerkrans tolkat de mest spännande och fantasifulla sagorna. Från den gruvliga skapelseberättelsen där ur-jätten Ymer styckas av Oden och hans bröder, till gudarnas ödesmättade undergång i Ragnarök. Från urtidens kaos, till världsträdets nio riken med alla dess fantastiska och ohyggliga skapelser. En mörk, blodig, fantasieggande och stundtals humoristisk resa i den nordiska mytologins värld.

Välkända berättelser från Eddorna - som sagorna om Iduns äpplen, Mimers brunn och Tors färd till Utgård - paras med fakta om de varelser som befolkar Asgård, Jotunheim och underjorden.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Den här har jag suktat efter sen den kom ut, så när jag fick presentkort i julklapp passade jag på att köpa den.
Blev ju väldigt sugen på att läsa mer om nordisk mytologi när jag läste första samlingsvolymen med Valhall, och då passade ju den här perfekt. Faktabaserad, lättläst och fantastiska illustrationer. Jag kräver inte mycket mer än så ;)
 
Tyckte det var ganska kul att jag kände igen flera av berättelserna från när jag var liten. Hade glömt bort de flesta, men minnet kom tillbaka medan jag läste. Och jag blev så sugen på att se på Marvels Thor. Och fortsätta läsa Valhall. Så ganska bra betyg :)
 
 
 
 
Till top