Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Recensioner / Permalink / 2
Titel: Ordbrodösen
Författare: Anna Arvidsson
Serie: -
Förlag: rabén&sjögren
Utgivningsår: 2017
Sidantal: 328
Köp: Bokus
 
Handling:
Med skrivna ord kan hon styra dina tankar och handlingar. Du märker aldrig när du blir hennes marionett.

I en värmländsk bruksort bor sedan århundraden tillbaka en säregen släkt. De har en stark ställning och en kraft som till varje pris måste hållas hemlig. Kvinnorna i släkten är ordbrodöser. Alba har aldrig önskat sig förmågan att styra andra människor, men accepterat att hennes framtid är utstakad. Hennes mor, mormor och mormors mor har alla fått kraften på sin artonårsdag. Inträdesprovet ska vara en ritual, inte ett verkligt test. När Alba misslyckas står alla handfallna. Ingen berättar vad de misstänker ligger bakom hennes oförmåga. Istället skickas Alba hastigt till en avlägsen släkting i Stockholm och bit för bit börjar hon själv lägga pusslet.
Men någon försöker hindra hennes sökande. Någon som inte skyr några medel för att nå sitt mål.
Någon som kan få vem som helst att lyda.
 
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har hört så mycket gott om den här boken, så gissa om jag blev glad när jag fick den av Karro när hon var här senast. Jag visste inte riktigt vad den skulle handla om innan jag plockade upp den, och jag var definitivt inte beredd på att jag skulle älska den så mycket som jag gjorde! Men den var fantastisk! Jag plöjde den på några timmar, för jag kunde verkligen inte lägga den ifrån mig. Det var precis vad jag behövde just nu.
Det var både väldigt spännande samtidigt som jag skrattade mycket. Och jag älskade hur fotografier och fotografering fick ta mycket plats, även om det mest handlade om ordens kraft. Jag älskar både ord och foton, så det passade mig väldigt bra.
 
Och jag kan inte förstå att det här är en debut. En helt magisk debut, och jag ser fram emot att läsa mer av Anna. Jag kommer kasta mig över allt hon skriver, och just nu känns det som att jag har en ny kandidat till årets tio-i-topp lista.
 
 
 
#1 - - Maddesbokblogg:

Gillade den!

#2 - - Vargnatts bokhylla:

Kul att du också tyckte om den!

Till top